سیاست قیمت گذاری در شرکت های بازاریابی شبکه ای

Blog page

سیاست قیمت گذاری در شرکت های بازاریابی شبکه ای

همراه با بلوغ صنعت شبکه ای ایران

 بررسی قیمت محصول خمیر دندان پروکلسیم در شرکت پنبه ریز

Dentavit PRO CALCIUM

1

قیمت این محصول در سایت پنبه ریز در تاریخ ۹۵/۰۵/۱۰ به مبلغ ۲۲۲۰۰۰ ریال با امتیاز ۳/۱۳ می باشد. (۱)

برای اولین بار که قیمت این خمیر دندان را مشاهده کردم با تعجب مواجه شدم که مگر یک خمیر دندان با کیفیت چه مبلغی را باید برچسب بخورد. با پیش زمینه ای که از خمیر دندان اورال بی حرفه ای داشتم که با تخفیف ویژه به قیمت ۹۰۰۰۰ ریال خریده بودم نسبت به قیمت این محصول مشکوک شدم. در حال حاضر طبق آمارها و رنکینگ ها از بهترین خمیر دندان های دنیا می توان به خمیر دندان  Forever Bright Toothgel آلوئورا اشاره کرد. ۱۳۰ گرم از این محصول را می توان با قیمت ۲۱۰۰۰ تومان (۰۳/۷ دلار آمریکا به قیمت تاریخ ۹۵/۰۵/۱۰) در شرکت بازاریابی شبکه ای Foreverliving خریداری کرد.(۲)

این محصول با قیمت های متعددی در ایران به فروش می رسد که کمترین آن ۳۰ هزار تومان می باشد.(۳)

البته بحث ما تمرکز بر روی قیمت این محصول در بازار سنتی می باشد و شرکت فوراورلیوینگ یک شرکت بازاریابی شبکه ای است و به تناسب گران فروختن ممکن است برای آن مطرح باشد. هرچند میلی گرم این محصول نسبت به میلی گرم خمیر دندان ناشناخته ی پنبه ریز با اینکه خیلی بیشتر است ولی قیمت آن در بازار آمریکا کمتر می باشد. هرچند این قیمت بدون محاسبه هزینه واردات این محصول می باشد. توضیحاتی درباره این شرکت (فوراورلیوینگ) در لینک زیر:

https://goo.gl/58Khfw

حتی اگر این محصول برند جهانی را با توجه به قیمت و گرم آن با محصول پنبه ریز مقایسه کنیم بازهم پنبه ریز گران می فروشد. (می توانید کیفیت جهانی و قیمت و میلی گرم محصول رو در مقایسه دخیل کنید)

لذا تمرکز مقایسه را می گذاریم بر روی خمیر دندان های معروف دنیا که در سیستم سنتی به فروش می رسند:

 در این قسمت به بررسی بهترین خمیردندان های شرکت های گلگیت Colgate و کرست Crest می پردازیم. (در خانه اگر کس است یک حرف بس)

کلگیت یکی از شرکت های معروف دنیا می باشد که از لحاظ رنکینگ در رتبه های بالای جدول است. از خمیر دندان های معروف این شرکت که در ایران هم موجود است می توان به (Total Advanced Whitening) اشاره کرد. این محصول در بازار سنتی ایران به قیمت حدود ۱۰۰۰۰۰ ریال به فروش می رسد.

منابع سنجش قیمت: (۴) و (۵)

 مقایسه می کنید که قیمت این محصول از نصف قیمت خمیر دندان پرو کلسیم هم کمتر قیمت دارد.

اما شرکت کرست در سایت رسمی خود یکی از بهترین خمیر دندان های خود را به قیمت حدود ۳ دلار به فروش می رساند. که با احتساب ۲۶ درصد گمرکی ۹ درصد مالیات ۹۵ و دوبرابر بودن سود بازرگانی و گمرکی آن به علت مشمولیت گروه ۱۰ وارداتی (در کل نهایتا ۶۱ درصد- لینک ) و ۱۵ درصد سود اعلام شده برای لوازم آرایشی بهداشتی قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده داخلی حدود ۱۵ هزار تومان می شود. اگر سود این محصول با کیفیت را ۴۰ درصد هم بگیریم قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده داخلی حدود ۱۷ هزار تومان می شود. دقت کنید صحبت از یکی از معروف ترین برندهای دنیا می باشد و نه برند ناشناس بلیتا (البته در سطح جهانی). تازه محاسبات بر مبنای قیمت کارخانه ای و عمده نیست!

لینک خمیر دندان پرو کلسیوم در سایت تولید کننده اصلی

تفاوت قیمت در بدترین حالت ۵ هزار تومان است که برای محصولی مثل خمیر دندان بسیار بالاست. البته این موضوع زمانی برای شما واضح تر می شود که بدانید محصول عرضه شده توسط شرکت پنبه ریز (خمیر دندان پرو کلسیوم) در بازارهای غیر ایران چه قیمتی دارد!

قبل از بررسی این موضوع لینک قیمت برخی برندهای ایران و جهان را برای آشنایی با حدود قیمت یک خمیر دندان با کیفیت در زیر ارائه می کنیم:

به منظور بررسی قیمت خمیر دندان پروکلسیوم عرضه شده در شرکت پنبه ریز در دیگر کشورها کافی است نام این محصول را جستجو کنید. در  دو آدرس زیر

تصاویر صفحه فروش این دو فروشگاه:

12

که متعلق به دو فروشگاه سنتی فروش محصولات است قیمت این محصول ۹۰  روبل روسیه می باشد. هر روبل روسیه به تاریخ ۹۵/۰۵/۱۰ معادل ۴۷۲ ریال است که قیمت محصول به تومان ۴۲۴۸ می شود! اگر کسی بخواهد این محصول را به ایران وارد کند ۶۱ درصد گمرکی و مالیات لوازم آرایشی و بهداشتی و در گرانفروشی ترین حالت ۱۰۰ درصد سود روی این محصول می کشد! (سود اعلام شده و مجاز برای لوازم آرایشی و بهداشتی نهایتا ۱۸ درصد است ) یعنی ۴۲۴۸ تومان را به اضافه ۱۶۱ درصد باید بکنیم. قیمت تمام شده این محصول در گرانترین حالت ممکن و عقلایی بیشتر از ۱۱۰۰۰ تومان نمی شود! اما پنبه ریز این محصول را با قیمت ۲۲۲۰۰ تومان می فروشد. یعنی ۱۱ هزار تومان گرانتر از حد گرانفروشی. در حقیقت طبق قانون اصناف (نهایتا ۱۸ درصد سود + ۵۲ درصد گمرکی و ۹ درصد مالیات) این محصول می بایست با قیمت ۷۶۰۰ تومان به دست مصرف کننده ایرانی برسد.

نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که قیمت ۴۲۴۸ تومان این محصول قیمت فروشگاهی آن است و قیمت کارخانه ای آن بسیار کمتر خواهد بود. یعنی اگر فرض کنیم سایت های فوق ۲۰ درصد سود بر روی این کالا کشیده باشند و مالیات هم نداده باشند! قیمت کارخانه ای آن (خرید از بلیتا) ۳۳۰۰ تومان می شود! تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل…

تازه وب سایت http://www.wbc-c.ru در زیر محصول درج کرده است که در صورتی که ۳۰۰۰ عدد ازین محصول را سفارش دهید هر کدام را به قیمت ۷۷ روبل عرضه خواهد کرد. یعنی چیزی معادل ۳۶۰۰ تومان. مقایسه کنید که شرکت پنبه ریز چه تعداد ازین محصول را وارد می کند و قیمت بلیتا برای این شرکت چقدر خواهد بود. والله اعلم

ممکن است کسی بگوید که شرکت اصلی بلیتا در سایت خود اعلام قیمت ننموده و نمی توان از قیمت های سایر فروشگاههای خارجی به قیمت محصول در ایران رسید. ممکن است هر کشوری شرایطی خاص به خود را داشته باشد.

اگر فرض بگیریم مالیات بر ارزش افزوده بلاروس ۲۰ درصد باشد (شواهدی بر این درصد گواه است http://investinbelarus.by/docs/eng.pdf) و بلیتا این مبلغ را از وارد کننده (پنبه ریز بگیرد) بازهم مبلغ نهایی مصرف کننده در ایران با قیمت پنبه ریز تفاوت های چشم گیری خواهد داشت. اینکه اتومبیلی مثل پراید در کشورهای اطراف کمتر از قیمت آن در کشور است به علت وجود رقابت در عراق و انحصاری بودن این صنعت در ایران است. چه کسی است که معترف نباشد که قیمت خودرو در ایران گران است. پس چرا مردم خریداری می کنند؟ چون رقابتی مطرح نیست و آنها مجبورند. هیچ کس از قیمت ۲۰ میلیونی پراید راضی نیست. اصلا مشکل اصلی در سیستم های شبکه ای همین است که قابلیت رقابت در آنها از بین رفته است و محصولات با هر قیمتی فروخته می شوند. در این مقاله به دنبال قیمت عرف یک محصول نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که بدانیم آیا قیمت این محصول با انصاف و وجدان یک مسلمان منصف همخوانی دارد یا نه.

بله سیستم شبکه ای به نحوی است که باید درآن به سطوح مختلف سود برسد تا در شرکت باقی بمانند. اما به چه قیمتی؟ چه اجباری داریم که این محصول را در سیستم شبکه ای بفروشیم؟ مقایسه کردیم بهترین خمیر دندان های دنیا در سیستم سنتی قیمت های به مراتب کمتری دارند. چیزی که مهم است مشتریان و مردم کشور هستند که چه فشاری را تحمل می کنند نه بازاریابان.

سیستم سنتی فروش دیگر مانند گذشته نیست و مردم با قیمت های به شدت رقابتی می توانند مهم ترین کالاهای خودشان را با قیمت بسیار نزدیک به کارخانه از فروشگاههای بزرگ و هاپر ها خریداری کنند. نهایتا با دو واسطه و یا گاهی یک واسطه. قیمت ها هم معقولانه تر است.

البته در حال یافتن و درخواست لیست قیمت های بلیتا هم هستیم تا از قیمت کارخانه ای این محصول مطلع گردیم. لیستی نیز دریافت شده است که هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.