مسعود مردیها

کارآفرین

طراح

مترجم و مدرس

شاعر و نویسنده

عاشق پیشرفت و خدا

مرا ابراهیم بنامید

مسعود مردیها

کارآفرین

طراح

مترجم و مدرس

شاعر و نویسنده

عاشق پیشرفت و خدا

مرا ابراهیم بنامید

نوشته های بلاگ

ظرفیتی محدود! ولعی سیری ناپذیر

شهریور 23, 1395 5-- تحقیقات علمی
ظرفیتی محدود! ولعی سیری ناپذیر

ظرفیتی محدود! ولعی سیری ناپذیر

مسعود مردیها

بدون هیچ مقدمه ای محاسبه ای ساده برای بررسی این موضوع که آیا در کشور ما اشباع بازاریابی شبکه ای صورت می گیرد یا نه در ادامه انجام می دهیم. از دوستان و بازدیدکنندگان تقاضا دارم با بیان نظرات خود به تصحیح و هر چه بهتر شدن این مقاله کمک کنند.

تحلیل آماری کشور ایران در سال 1390 طبق آمار رسمی اداره آمار (آمارها کمی رند شده است):

جمعیت ایران: حدود 75,000,000 نفر

جمعیت محدوده سنی ۰-18 سال : حدود با 23 میلیون نفر

جمعیت محدوده سنی 18-60 سال: حدود 45 میلیون نفر

جمعیت محدوده سنی بالای 60 سال: حدود 7 میلیون نفر

جمعیت زنان: حدود 37.5 میلیون نفر

جمعیت مردان : حدود 37.5 میلیون نفر [1]

 حال با توجه به آمارهای فوق نتایجی را در زیر ارائه می دهیم:

جامعه نتورکر ایران طبق قانون و توانایی و شرایط افراد را می توان در محدوده ی بین سن 18 تا 60 سال در نظر گرفت. یعنی جمعیتی برابر با 45 میلیون نفر. با در نظر گرفتن اینکه موفقیت حداقلی در نتورک که موجب ماندگاری فرد در سیستم شود نیاز به سواد خواندن و نوشتن دارد و طبق آمارها حدود 9 میلیون و 719 هزار نفر بیسواد مطلق در کل کشور داریم که از این تعداد 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند و حدود 6 میلیون نفر بالای 50 سال هستند. [2] (حدود 13 درصد از کل جمعیت 75 میلیونی) با توجه به آمار جامعه بیسواد می توان در تخمینی مبتنی بر سن، (18 تا 60 سال) گفت که از 45 میلیون مخاطب احتمالی نتورک می بایست حدود 8 درصد بیسوادان را کسر کرد که می شود حدود 40 میلیون نفر زن و مرد!

طبق برخی آمارهای خوش بینانه و تصحیح شده [3] حدود 70 درصد از افرادی که به نتورک می پیوندند به جایی نرسیده و از سیستم خارج شده و احتمال برگشتشان به خاطر تجربه نامناسب خیلی کم می شود. با این تفاسیر اگر از این 40 میلیون نفر همه به نتورک بپیوندند!!! و ریزش 70 درصدی هم ایجاد شود؛ چیزی حدود 12 میلیون نفر باقی می ماند. در این محاسبه فقط آمارهای جهانی گرایش و خروج از نتورک بررسی شده است و مواردی نظیر بدبینی مردم به سیستم های شبکه ای در ایران و تجربه تلخ آنها، حکم حرمت نتورک از طرف مراجع معروف که اکثر مردم مقلد آنها هستند و گرانفروشی و گران بودن محصولات و بی کیفیت بودن بسیاری از آنها (که تداوم نتورک را به خطر می اندازد)، محدودیت های زنان (نیمی از مخاطبین) در فعالیت های اقتصادی در ایران، اشتغال تمام وقت بسیاری از افراد در مشاغل دیگر، عدم جواز درون سازمانی برای نیروهای نظامی مثل سپاه برای عضویت در این سیستم ها و … در نظر گرفته نشده است.

حال ما با جمعیتی 12 میلیونی (خوشبینانه) طرفیم که قرار است در نتورک ایران باقی بمانند و 21 شرکت فعال نیز در ایران داریم. [4]

طبق آمارهای رسمی مطرح شده در سایت های مرجع در مورد بازاریابی شبکه ای در ایران [5] تنها 13 درصد از افراد ثبت نامی در این سیستم ها فعال هستند! یعنی اگر فرض کنید این 12 میلیون نفر به این شرکت ها بپیوندند تنها 1 میلیون و پانصد هزار نفر بازاریاب فعال در این شرکت ها باقی می ماند که ماهیانه پورسانت دریافت می کند. و چون درآمد افراد غیر فعال یا صفر است یا در حد صفر انگیزه ای برای ماندن پیدا نمی کنند و در صورت ایجاد انگیزه در آنها فرد جدیدی هم نیست که بخواهند وارد سیستم کنند لذا عملا ناکام می مانند. لذا سطوح بازاریابان آرام آرام از آخر شروع به ریزش کرده و به 13 درصد بازاریاب فعال می رسد و چون درآمد سطوح بالا به خرید زیر مجموعه ها متکی است لذا با کم شدن درآمد آنها کم کم از درآمد خود ناامید شده و ممکن است سیستم را رها کنند. در سیستم شبکه ای دقت شود که یک فرد نمی تواند فروش شخصی خیلی بالایی داشته باشد و اصل درآمد متکی بر شبکه ای است که می سازد. لذا از فروش شخصی خود هم نمی تواند به درآمدهای مد نظر خود دست پیدا کند.

دقت شود که 12 میلیون مخاطب عددی است خوشبینانه و احتمالا با توجه به موارد بیان شده این عدد به مراتب کمتر هم میشود.

به همین علت است که سیستم های شبکه ای می بایست چند ملیتی شوند تا بتوانند از پدیده اشباع پرهیز کنند. و بستر فروشگاههای چند ملیتی در ایران که از لحاظ تبادلات مالی و زیرساخت های سیاسی با مشکلات عدیده ی بین المللی مواجه است دشوار به نظر می رسد. تازه در صورت چند ملیتی شدن به علت اینکه ایران کشوری بومی است و تنها 3 درصد از جمعیت آن تبعه هستند عملا سخت می تواند با خارج از کشور ارتباط بگیرد. شرکت های بازاریابی شبکه ای در کشوری چند ملیتی نظیر آمریکا که نزدیک 15 درصد غیر آمریکایی دارد و درهای تجارت و ارتباطات آن به روی جهان باز است هنوز به موفقیت متناسب دست پیدا نکرده اند. در زیر از دانشنامه ویکی پدیا آماری را برای روشن تر شدن موضوع ارائه می کنیم:

مطابق قانون ساده عرضه و تقاضا در اقتصاد زمانی که عرضه یک کالا از تقاضایش پیشی بگیرد تقاضا کاهش می‌یابد. در این نوع بازاریابی نیز پس از اشباع بازار بخاطر افزایش تعداد بازاریاب‌ها و عرضه محصول، تقاضا کاهش می‌یابد و با کاهش کشش بازار زمینه برای فروپاشی سیستم فراهم می‌شود. البته وقوع این مسئله عموماً آسیبی به لایه‌های اولیه هرم نتورکینگ نمی‌رساند اما افرادی که تازه‌ وارد این عرصه شدند را ناکام خواهد گذاشت چراکه سود زیادی به آنها نمی‌رسد. نمونه‌هایی از عدم کسب موفقیت و درآمد معقول در بازاریابی شبکه‌ای:

تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت Amway’s که یکی از باقدمت‌ترین و بزرگترین شرکتهای مبتنی بر بازاریابی در آمریکا و جهان است توانستد درآمدی داشته باشند.

از ۳۳۰۰۰ فروشنده مورد بررسی از شرکت Amway’s تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شده بودند و ۹۹/۷ درصد توفیقی نداشتند

در سال ۲۰۰۷ تنها ۱ درصد از فروشندگان شرکت Mona Vie’s موفق به دریافت سود شده بودند.

در سال ۹۸ درآمد سالانه ۹۰ درصد از بازاریاب‌ها در آمریکا از ۵۰۰۰ دلاردر سال کمتر بود که با درآمد حداقلی برای زندگی تفاوت فاحشی دارد.

در سال ۲۰۱۰ درآمد ۸۴ درصد از فروشندگان شبکه Fortune در آمریکا از ۶۰۰۰ دلار در سال کمتر بود و ۳۰ * درصد کل فروشندگان هیچ درآمدی نداشتند.

تنها ۰٫۱۴ درصد از میان ۲٫۷ میلیون فروشنده شرکت Herbalife (از شرکت‌های بزرگ مبتنی بر بازاریابی شبکه‌ای آمریکایی) توانسته‌اند درآمد بالای ۲۰ هزار دلار در سال داشته باشند (این درآمد در آمریکا به مراتب از خط فقر کمتر است!) و ۹۳ درصد از فروشندگان هیچ سودی از محل فروش دریافت نکرده‌اند.

همچنین این شغل همواره با مراجع قانونی و اقتصادی در کشمکش بوده و در برخی کشورها نیز به کلی غیر قانونیست. سازمان تجارت فدرال آمریکا ضمن ازعان به مشکوک بودن بعضی از این شرکت‌ها توصیه نموده «بهتر است در برنامه‌ای که حقوق شما به جای فروش خودتان به تعداد زیرمجموعه‌های شما بستگی دارد وارد نشوید» بازاریابی شبکه‌ای به حدی از نیل به ثبات و آرامش در دنیای اقتصاد بدورمانده که شرکت Amway’s که از قدیمیهای این عرصه است بعد دهه‌ها فعالیت فراتر از صدمین خرده فروش بزرگ دنیا نرفته. [6]

تصاعد هندسی

با توجه به 12 میلیون مخاطب این سیستم در ایران:

رشد مجموعه افرادي كه وارد اين شبكه‌ها مي‌شوند بسيار بيشتر از آن چيزي است كه در ابتدا تصور مي شود. به دنباله اعداد زير توجه كنيد. اين دنباله با يك آغاز مي‌شود و هر جمله دو برابر جمله قبلي‌اش است. اگر ابتداي كار را مرحله صفر فرض كنيم، عدد به دست آمده در مرحله nام برابر 2¬، يعني حاصلضرب 8 بار 2 است.

…،16384 ،8192،4096¬، 2048، 1024، 512، 256، 128، 64، 32، 16، 8، 4، 2، 1

مشاهده مي‌شود در مرحله دهم 1024 و در مرحله چهاردهم بيش از شانزده هزار نفر، در مرحله هفدهم بيش از صد هزار نفر و در مرحله بيستم بيش از يك ميليون نفر وارد اين سيستم‌ها شده‌اند! فكر مي‌كنيد در چه مرحله‌ به ده ميليارد نفر برسد؟ بعد از چند قرن؟ در مرحله بيست و چهارم شانزده ميليون، در مرحله سي‌ام يك ميليارد و در مرحله سي و چهارم بيش از هفده ميليارد نفر وارد شده‌اند! و اگر هر مرحله را يك ماه فرض كنيم اين زمان كمتر از سه سال خواهد بود و نه در حدود چند قرن!!

تازه در کشور ما 21 شرکت فعال وجود دارد که با توجه به این قانون که هر شخصی در بیش از یک شرکت نمی تواند فعالیت کند می بایست 12 میلیون مخاطب را بین این 21 شرکت تقسیم کنیم. یعنی به طور متوسط به هر شرکت 600 هزار نفر می رسد. که عدد کمی برای فعالان آن شرکت به نظر می رسد…. این در حالی است که مجوز جدیدی هم برای شرکت جدید صادر نگردد.

در کل اشباع در سیستم شبکه ای ایران بسیار محتمل است و آینده ی درخشانی را سخت می شود برای آن متصور شد. آینده ای بُرد بُرد برای همه!

برچسب:
11 دیدگاه
  • مسعود 10:49 ق.ظ مهر 20, 1395 پاسخ

    اشباع در سیستم شبکه ای ایران با توجه به زیر ساخت های کشور بسیار محتمله…. صرف نظر از مشکلات دیگری که این سیستم داره.

  • محمد 1:56 ب.ظ آذر 5, 1396 پاسخ

    اگر بازاریابی ایران جهانی نشه که برنامه اش هست بشه..بله احتمال این موضوع کاملا هست .اما شما باید این مقاله و موضوع رو با توجه به نسبت سرعت و حجم رشد جمعیت ایران و سایر کشور ها به نسبت سرعت رشد نتورک مارکتین در نظر گرفت.و از اول محاسبه کنید.این مسعله خیلی مهمی هست.با اضافه کردن این موضوع میبینید ک داستان متفاوت خواهد شد.

    • مسعود 6:24 ق.ظ آذر 16, 1396 پاسخ

      این موضوع با توجه به جهانی نشدن این صنعت در ایران بیان شده و بعد دیگر مسئله را مورد بررسی قرار نداده است. بسترهای جهانی شدن در ایران متاسفانه بسیار ضعیف است و بعید به نظر می رسد لااقل تا چند سال دیگر این مورد اتفاق بیفتد…

  • محمد 2:14 ب.ظ آذر 5, 1396 پاسخ

    مسله دیگر این که.وقتی ما از موفقیت و رسیدن به سود و کسب درآمد در نتورک یا هر تجارت دیگری بحث میکنیم باید دید منظور از درامد و رسیدن به سود چه میزان درآمدی هست.مثلا در خیلی از سایت ها که امار رو منتشر میکنند فقط و فقط درآمد های بالا رو در نظر میگیرند(یا درامد های که از یک حد پایین تر نیستند) و در نتیجه به نسبت درصد کل بازریابان اون شرکت این درصد افراد موفق مسلما کم خواهند بود.باید دید این حد درامدی در نظر گرفته شده چقدر است.برای مثال در شرکت های نتورک مارکتینگ ایران بازده در آمدی 3 تا 10 میلیون تومان بسیار دیده میشود.باتوجه به این که درامد سه چهار تومن برای خیلی ها کافیه و بیشتر نمیخاند یعنی باید با درامد عرف اون جامعه برای زندگی مقایسه شود.این امار و افراد رو در نظر نمیگرند.برای مثال:
    در سال ۹۸ درآمد سالانه ۹۰ درصد از بازاریاب‌ها در آمریکا از ۵۰۰۰ دلاردر سال کمتر بود که با درآمد حداقلی برای زندگی تفاوت فاحشی دارد.))))این امار خوبی بود اما گرچه برای 19 سال پیش هست.!!!امار باید به روز باشد.سپاس از دقت نظر خوب شما

    • مسعود 6:22 ق.ظ آذر 16, 1396 پاسخ

      درود بر شما
      ممنون از ابراز نظر جنابعالی
      قطعا مطالب شما قابل تامل و دقت است…
      سپاس که از این مطلب دیدن کردید و زحمت درج نظر را پذیرفتید.

  • کمال 6:33 ب.ظ اردیبهشت 13, 1397 پاسخ

    سلام استاد. به عنوان نظر ننوشتم که تایید کنید، فقط نظر شخصی درباره یک کلمه و نیاز به نمایش در سایت نیست!
    در عبارت زیر به جای تبعه(که از نظر این حقیر صحیح نیست) باید می نوشتید مهاجر یا غیر بومی.
    “و تنها ۳ درصد از جمعیت آن تبعه هستند”

    • مسعود 1:12 ب.ظ تیر 10, 1397 پاسخ

      ممنون از ارائه نظر … انشالا توی کارام می زارم و درستش می کنم.

  • محمد 9:45 ب.ظ آذر 26, 1398 پاسخ

    یکی از راه هایی که میشه از اشباع عملیاتی به اشباع کامل رسوندش و همواره برا همه حتی افراد آخرین سطح سودمند باشه این هست که علاوه بر کالا خدمات هم ارائه بده مثلاً فرد می‌ره استخری که قرار داد داره باشرکت به جا هزینه کامل هزینه کمتری پرداخت می‌کنه یا مثلاً ی نفر میخواد خونش رو تعمیر کنه اگه تعمیر کار طرف قرارداد شرکتی رو که عضوش هست صدا کنه تخفیف بگیره این جوری کل شبکه پابرجا میمونه حتی در صورت اشباع و سطح آخر هم گرچه کمتر اما باز هم از مزایای شرکت منتفع میشه که چون توی این زمینه حذف واسطه ها اتفاق می افته از نظر اقتصادی هم کمک به کشور میشه

    • مسعود 1:37 ب.ظ آذر 30, 1398 پاسخ

      سلام. نظر درستی است
      سپاس

    • Mmne 10:04 ق.ظ اردیبهشت 25, 1399 پاسخ

      سلام.از متن شما اصلا مشخص نیست دارید موضوع اشباع رو حقیقت میبخشید یا رد میکنید!ماجرا چیه واقعا؟

      • مسعود مردیها 9:37 ب.ظ اردیبهشت 25, 1399 پاسخ

        سلام. من در صدد بیان این موضوعم که اشباع رخ میده و از زمان نگارش این مقاله تاکنون سیستم بازاریابی شبکه ای واقعا اشباع شده و نسبت ریزش ها بسیار بسیار بیشتر از ورودی هاست.

یک دیدگاه بنویسید