رتبه دوم در جشنواره نوآوری های تبلیغی (قم) بهار 91

Blog page

تالیف مجموعه کتاب های اعتقادی و کسب رتبه دوم کشوری

تجربه سالیان دراز تدریس امور فرهنگی مرا به تالیف این مجموعه کتاب ترغیب نمود و به لطف خدا اثری ماندگار شد و حائز رتبه دوم کشوری در جشنواره نوآوری های تبلیغی بین 300 اثر شد....
کتاب اول، خداشناسی

خداشناسی (تصاویر کتاب = کلیک روی عکس)

کتاب دوم، پیامبر شناسی

پیامبر شناسی (تصاویر کتاب = کلیک روی عکس)

کتاب سوم، امام شناسی (در دست تالیف)

کتاب سوم، امام شناسی (در دست تالیف)

کتاب چهارم، معاد شناسی (در دست تالیف)

کتاب چهارم، معاد شناسی (در دست تالیف)

توضیحات کلی مجموعه کتاب ها

در طول سالیان دراز فعالیت فرهنگی به این نتیجه رسیدم که در حوزه آموزش دینی بسیار ضعف داریم و منابع آموزشی جذاب و مناسب برای طیف سنی پایین سال تقریبا وجود ندارد. لذا تصمیم به تالیف و طراحی مجموعه کتاب هایی در زمینه اعتقادات نمودم و حاصل آن دو کتاب خدا شناسی و پیامبر شناسی شد.
در سال 91 این دو کتاب در جشنواره نوآوری های تبلیغی قم حائز رتبه دوم کشوری شد. در ادامه دو کتاب دیگر امام شناسی و معاد شناسی نیز انشاء الله در صورت وسعت وقت در دست تالیف خواهد بود.
این دو کتاب سالها توسط خود بنده در مجموعه های فرهنگی تدریس شده است و بازخورد بسیار مناسبی از ناحیه دانش آموزان داشته است.
الگوی اصلی این کتاب ها از درس های آیت الله ناصر مکارم شیرازی و نحوه رنگ بندی آن الگو گرفته شده از کتاب های آموزش زبان انگلیسی بوده است.

معرفی کتاب خدا شناسی (1)

معرفی کتاب خدا شناسی (1)
در حالت بزرگ نمایی مشاهده شود.

معرفی کتاب خدا شناسی (2)

معرفی کتاب خدا شناسی (2)
در حالت بزرگ نمایی مشاهده شود.

معرفی کتاب پیامبر شناسی

معرفی کتاب پیامبر شناسی
در حالت بزرگ نمایی مشاهده شود.

مجموعه کتاب های اعتقادی

کتاب خداشناسی
کتاب موفق خداشناسی با طراحی و چاپ تمام رنگی با زبانی شیوا و متین به بیان دلایل اثبات خدا می پردازد و تا کنون بازخورد مناسبی داشته است.
کتاب پیامبر شناسی
کتاب موفق پیامبر شناسی با طراحی و چاپ تمام رنگی با زبانی شیوا و متین به بیان دلایل اثبات پیامبر اسلام می پردازد و تا کنون این کتاب هم بازخورد مناسبی داشته است.
کتاب امام شناسی
در آینده ای انشاء الله در دستور کار تالیف قرار خواهد گرفت
کتاب معاد شناسی
در آینده ای انشاء الله در دستور کار تالیف قرار خواهد گرفت

کتاب های مخصوص ویژه مربیان

در خلال تکمیل کتاب های سطح یک و دو با توجه به سابقه تدریس زبان انگلیسی و اینکه کتاب های آموزش زبان انگلیسی معمولا کتاب مخصوص مربیان نیز دارد به این نتیجه رسیدم که برای مجموعه کتاب هایم، کتاب مخصوص مربیان نیز ایجاد کنم. خوشبختانه سطح یک این کتاب ها دارای کتاب ویژه مربیان نیز می باشد که مربی را از مراجعه به منابع خارج از کتاب بی نیاز می کند و حاوی اطلاعات تکمیل مناسبی برای مربیان است.
در قسمت زیر به ترتیب اعداد قسمت های مقدماتی کتاب مربی را آورده ایم.
از آن رو که در مجموعه های فرهنگی، متاسفانه فقدان متون درسی و آموزشی مناسب و هدفمند و از همه مهم تر جذاب، به شدت احساس می شد تا جایی که بعضاً مربیان محترم به صورت نامنظم و غیر هدفمند بر سر کلاسها حضور پیدا می کنند و در اثر نبود متن مناسب به تدریس ذوقی مفاهیم دینی دست می زنند و چه بسا که اعضای آن مجموعه سالها در کلاسهای مذهبی آن شرکت کنند اما متاسفانه سال به سال مطالب تکراری و غیر سازماندهی شده را فرا می گیرند لذا پیشرفت چشم گیری در روند یادگیری دانش آموزان دیده نمی شود. البته قصد تضعیف فعالیت های ارزشمند این مراکز را نداریم بلکه چون خود دغدغه ی آموزش را داشته ایم به صورت نقادانه سخن می گوییم.
ادامه ....
به هر حال با این دیدگاه که بهترین کیفیت و امکانات باید در آموزش دین اعمال شود، تصمیم گرفتیم سلسله کتاب هایی در زمینه های مختلف اسلامی از قبیل عقاید، تفسیر، اخلاق، اخلاق اجتماعی و ... را در کتاب هایی جذاب و تمام رنگی و با کیفیت چاپ بالا تهیه و تنظیم کنیم و سیر آموزشی هدفمند و منظمی را برای آنها مشخص کرده و به مراکز فرهنگی تقدیم نمائیم. روش تدریس این کتاب و نحوه ی ثبت فعالیت های دانش آموزان و عملکرد ایشان از ابتدا تا به انتهای هر دوره مشخص شده تا مراکز فرهنگی که بعضاً با بی نظمی تبلیغی خود نتیجه ی مورد نظر را نمی گیرند، راه صحیح را تشخیص دهند. از آنجا که می توان به جرات گفت که بسیاری از مراکز فرهنگی سطح کشور از وجود مربی مجرب و کارآزموده بی بهره هستند و در بسیاری موارد ذهن پاک و سالم نوجوانان این آب و خاک در اختیار افرادی قرار می گیرد که از صلاحیت مذهبی قابل قبولی برخوردار نیستند، لازم آمد علاوه بر کتاب دانش آموز، کتابی با عنوان؛ کتاب مربی تهیه و تنظیم شود و در اختیار افراد قرار گیرد تا مربی را در فرآیند آموزش یاری نماید.
از آن رو که در مجموعه های فرهنگی و اغلب در پایگاههای بسیج و سایر مراکزی که به تبلیغ عقاید و اصول اسلامی مشغول هستند، متاسفانه فقدان متون درسی و آموزشی مناسب و هدفمند و از همه مهم تر جذاب، به شدت احساس می شد تا جایی که بعضاً مربیان محترم به صورت نامنظم و غیر هدفمند بر سر کلاسها حضور پیدا می کنند و در اثر نبود متن مناسب به تدریس ذوقی مفاهیم دینی دست می زنند و چه بسا که اعضای آن مجموعه سالها در کلاسهای مذهبی آن شرکت کنند اما متاسفانه سال به سال مطالب تکراری و غیر سازماندهی شده را فرا می گیرند لذا پیشرفت چشم گیری در روند یادگیری دانش آموزان دیده نمی شود. البته قصد تضعیف فعالیت های ارزشمند این مراکز را نداریم بلکه چون خود دغدغه ی آموزش را داشته ایم و بر مشکلات این راه آگاهیم به صورت نقادانه سخن می گوییم.
تبلیغات
در فرآیند تبلیغ برای مجموعه ی خود بسیار کوشا باشید و نهایت دقت را به خرج دهید چراکه یکی از مهم ترین بخش هایی که متاسفانه در مراکز فرهنگی نسبت به آن اهمال کاری می شود، بخش تبلیغات است.
در تبلیغات خود نظم ، هدف ، نکات کلیدی و فواید طرح و برنامه ی خود را سعی کنید به مخاطب نشان دهید تا والدین نسبت به تبلیغات شما دلگرم شده و نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام نمایند.
اطلاع رسانی هرچقدر در سطوح خرد تر باشد نتیجه ی بیشتری می دهد، به این معنی که سعی کنید تبلیغات شما خانه به خانه شود تا درصد جذب بالاتری داشته باشید. از وسایل تبلیغی روز نیز استفاده کنید؛
ادامه ....
برای مثال تبلیغات پیام کوتاه منطقه ای را در سطح منطقه ی خود انجام دهید .
شکیل بودن تبلیغ نیز در جذب افراد بی تاثیر نیست، لذا سعی کنید تبلیغتان طراحی زیبا و چاپ مناسبی داشته باشد، البته از اسراف نیز بپرهیزید .
در تبلیغ خود مطالبی را بگنجانید که در واقعیت نیز می توانید به آنها جامه ی عمل بپوشانید و الا والدین ممکن است اعتمادشان نسبت به مرکز شما کم شود. سعی کنید با فراهم آوردن امکانات جانبی مناسب و جذاب مثل اردوها ، زمین فوتبال و ... و درج آنها در تبلیغات درصد جذب خود را بالا ببرید. عامل زمان را در تبلیغ فراموش نکنید.
متاسفانه بعضاً در مراکز فرهنگی مشاهده می شود که تبلیغات دوره، با فاصله ی بسیار کمی از زمان شروع دوره انجام می شود و این امر ممکن است موجب شود که والدین بدلیل کمی وقت نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام نکنند.
و موارد دیگری که باید در این مرحله ی مهم به آن توجه شود.
محیط فرهنگی:
سعی کنید محیط آموزشی و فرهنگی خود را به بهترین شکل ممکن با توجه به امکانات خود آرایش دهید و آن را متناسب با مخاطبین خود تزیین کنید. نظافت محیط فرهنگی خود را همواره حفظ کنید که یکی از عوامل مهم و کارآمد در جلب اعتماد والدین می باشد.
اندکی آلودگی و بی نظمی در محیط فرهنگی مسلماً تاثیری منفی بر والدین و دانش آموز خواهد داشت. جلب اعتماد والدین یکی از اهداف مبلغ فرهنگی باید باشد لذا دفتر پذیرش مرکز باید محیطی رضایت بخش و مرتب باشد و در هنگام ثبت نام با رویی باز و اکرام از والدین و دانش آموزان استقبال شود و در صورت امکان پذیرایی نیز انجام شود.
کلاس های درس باید از نور کافی برخوردار بوده و تجهیزات آموزشی آن مثل ( تخته وایت برد و ...) کامل باشد و بهترین محیط ها برای آموزش انتخاب شود. سعی شود محیط هایی انتخاب شود که بدور از صدا باشد.
کلاسها و بخش های مختلف با نوشته هایی نام گذاری شود چراکه این موضوع نشان دهنده ی نظم مجموعه ی شما می باشد.
در صورت امکان از وسایل بازی مثل میز پینگ پنگ و فوتبال دستی و ... در محیط فرهنگی خود استفاده کنید چراکه این وسایل برای بچه ها بسیار جاذب می باشد، البته دقت شود که این وسایل با کلاسهای آموزشی تداخل نداشته باشد. از مخلوط شدن گروه های سنی مختلف در مجموعه ی فرهنگی خود بپرهیزید و سعی کنید هر گروه سنی در زمان معینی در مجموعه حضور داشته باشند. این امر نیز اطمینان خاطر بیشتری به والدین می دهد و کنترل بچه ها نیز آسان تر خواهد بود.
سعی کنید محیط مجموعه ی خود را از لحاظ تکلم اعضاء کنترل کنید. متاسفانه درصد نسبتاً بالایی از مجموعه های فرهنگی ما اعم از کانون های فرهنگی و پایگاههای بسیج، محیط سالمی از لحاظ نوع تکلم ندارند. همواره افرادی در این مجموعه ها هستند که رعایت ادب را نمی کنند و محیط فرهنگی را به یک پاتوق دوستانه تبدیل کرده و از هدف اصلی آن دور می نمایند. مدیریت مجموعه باید به بهترین وجه ممکن مانع از این گونه رفتارهای منفی شود؛ طوری که هم محیط فرهنگی سالم بماند و هم این افراد از مجموعه طرد نشوند و راه صحیح را از غلط بازشناسند.
ثبت نام
مرحله ثبت نام مرحله ای مهم می باشد که باید به دقت صورت گیرد. ابتدا فرم های ثبت نام و لیست های مربوطه در ظاهری شکیل باید طراحی و آماده شده باشد و تمام مواردِ مورد نیاز در آن درج شود. ثبت دقیق اطلاعات عاملی دیگر در نشان دادن نظم و برنامه ریزی در کارهاست.
اطلاعاتی از قبیل نام و آدرس و شماره ی تلفن و مخصوصاً شماره ی همراه والدین بسیار مهم می باشد چراکه درج صحیح این اطلاعات در فراخوان های بعدی مرکز و جذب ساده افراد بسیار مهم می باشد.
گرفتن دو قطعه عکس و نصب یکی از آنها بر روی فرم ثبت نام و دیگری بر روی گواهینامه ی پایان دوره خالی از وجه نیست و در شناسایی افراد مفید است و نشانه ی دقت و نظم مرکز می باشد.
اطلاعات گرفته شده اسرار مردم می باشد به خصوص اگر ثبت نام خواهران انجام شود دقت فراوانی را می طلبد. لذا افرادی که مامور ثبت نام هستند، نبایند افرادِ عادی بلکه باید مورد اطمینان مسئول مرکز باشند. پس از ثبت نام نیز اسناد باید در جایی محفوظ و دور از دسترس افراد نگهداری شود (دقت شود). مسئول ثبت نام باید فردی باشد که روابط عمومی بسیار بالایی داشته باشد و بتواند ارتباطی قوی با دانش آموز و والدین او برقرار نماید. این مورد در تقویت علاقه ی دانش آموز به شرکت در جلسات و همچنین جلب اعتماد والدین بسیار مهم و ضروری است.
یک مربی خوب از چند لحاظ باید واجد شرایط باشد تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود :
مربی آموزشی باید با گروه دانش آموزان، تفاوت سنی مناسبی داشته باشد تا اولاً حرف شنوی شاگرد از استاد افزایش یابد و دوماً کنترل کلاس آسان تر شود.
مربی باید از ظاهری آراسته و مرتب برخوردار باشد و آشفتگی در ظاهر او مشاهده نشود چراکه این مورد وجهه ی معلم را در نظر دانش آموز تخریب می کند. بهتر است از مربیانی استفاده شود که چهره ای نیکو داشته باشند و یا لااقل از نقص ظاهری بری باشند. ( البته بهتر است).
مربی آموزشی بهتر است روابطش با اعضای مرکز روابطی کنترل شده باشد، نه به این معنا که
ادامه ....
با آنها گرم نگیرد بلکه به این معنا که در شوخی ها و رفتار خود دقت زیادی به خرج دهد تا هنگامی که به عنوان یک معلم بر سر کلاس حضور به هم می رساند شاگردان به او به چشم یک رفیقی که هر شوخی ای را مجازند با او انجام دهند نگاه نکنند. مربی آموزشی اگر از اعضای خود مرکز باشد لازم است که رفتارهای خود را به شدت کنترل کند و عملی را خلاف آنچه که بر سر کلاسها به دانش آموزان می گوید انجام ندهد. در کلام به شدت دقت کند و در برخورد با افراد سعه ی صدر از خود نشان دهد و الا تاثیر کلام وی در کلاس کاهش می یابد و یا از بین می رود.
یکی از ویژگی های مهم یک مربی آموزشی توانایی وی در خنداندن دانش آموزان و سرگرم کردن آنها می باشد. اگر مربی به صورت یکنواخت مطالب را بیان کند دانش آموز خسته می شود و خوب به بحث ها گوش فرا نمی دهد و دوست دارد که کلاس هرچه زودتر پایان یابد، لذا لازم است مربی به تشخیص خود، به صورت سالم، دانش آموزان را بخنداند. در این کتاب ها هم سعی شده با تصویر سازی های مناسب و خنده دار کمی از این موهم برآورده شود. معما ها و لطیفه هایی نیز در کتاب مربیان ذکر کرده ایم تا مربی نیاز چندانی به تهیه ی مطالب نداشته باشد.
مربی باید با دقت تمام، ریزِ فعالیت های دانش آموزان از قبیل شرکت در بحث ها، کنفراس افراد، مثبت ها و منفی ها، انضباط، حضور و غیاب و حتی تاخیرهای دانش آموزان را در لیست های مشخص شده ثبت کند تا هم دانش آموزان به جدیت مربی پی ببرند و هم مربی بتواند در پایان دوره هرکس را به اندازه ی استحقاقش مورد تقدیر قرار دهد. همچنین مرکز می تواند با اطلاعات کامل موجود ، کارنامه ای دقیق از فعالیت های دانش آموز را به والدین وی ارائه دهد و این موضوع موجب جلب اطمینان والدین خواهد بود. در این کتاب ها بخش خودآزمایی نیز در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان برای یافتن پاسخ سوالات، باز هم به کتاب رجوع کنند. لذا این بخش را مربیان جدی بگیرند و سوالات را تک تک به صورت پرسش از دانش آموزان پاسخ دهند، و دانش آموزانی که به نوشتن خودآزمایی ها مبادرت می کنند را با مثبت دادن تشویق کنند. البته دادن منفی به افرادی که خودآزمایی ها را نمی نویسند کار صحیحی نیست چراکه زدگی از کلاس را به همراه دارد و ممکن است دانش آموز به خاطر این موضوع کلاس را ادامه ندهد. اما می توان با بیان این مطلب برای دانش آموزان که کوچک ترین مثبت و نمره ی خوب می تواند در رتبه و جایزه تاثیر داشته باشد، آنها را تشویق به نوشتن خودآزمایی ها کرد.
مورد مهمی که معمولاً در مراکز فرهنگی و حتی مدارس رواج زیادی پیدا کرده، این است که تحقیقات، حالتی صوری و ظاهری پیدا کرده اند، و دانش آموز بدون اینکه حتی یک کلمه از تحقیق خود را بخواند و آن را درک کند مورد تشویق واقع می شود. در این کتاب ها نیز بخش هایی برای تحقیق در نظر گرفته شده است اما نه تحقیق صوری. انتظار اینکه دانش آموز حتماً تحقیق خود را تایپ کند و در ظاهری شکیل آن را ارائه دهد باعث می شود که دانش آموز سراغ تحقیق نرود. تحقیقات دانش آموزان از منظر این کتاب ها حتی اگر در کاغذی معمولی و با دست خط خود دانش آموز و تنها در چند سطر نوشته شده باشد، مورد قبول است و از ارزش بالایی برخوردار می باشد. این عملکرد باعث می شود که دانش آموز تحقیق را موردی سخت و دست نیافتنی تصور نکند و به آن علاقه مند شود. لذا از مربیان عزیز خواهشمندیم این روش تحقیق را مردود نداند و از آن قدردانی کنند. مربی وظیفه دارد در حضور دانش آموز تحقیقش را بخواند، از او سوال کند و اشکالات او را به نحو احسن برطرف کند و با رویی باز و تشویق فراوان روحیه ی تحقیق را در دانش آموز پایه ریزی کند.
فرآیند تحقیق ممکن است برای دانش آموزان کمی دشوار باشد، لذا در کتاب مربی منابعی اینترنتی برای تحقیق ارائه کرده ایم تا معلم به عنوان استاد راهنما این منابع را به دانش آموزان ارائه دهد. برگزاری امتحان فواید فراوانی دارد، از جمله اینکه دانش آموز خود را مقید به فهم دروس می کند و از غیبت کردن در کلاسها اجتناب می نماید، لذا در تدریس کامل این کتاب 5 امتحان در نظر گرفته شده است. یکی از امتحانات ، امتحان پایان دوره می باشد و 4 امتحان دیگر در طی دوره برگزار می شود؛ به این معنا که برای هر سه درس یک امتحان مختصر در نظر گرفته شده است.(درس 1 تا 3، درس 4 تا 6، درس 7 تا9، درس 10تا12)
چند نکته ی مهم در مورد مربیان عزیز مربی باید از سطح دانش و اطلاعات خوبی نسبت به عقاید، مکاتب فکری، مذاهب و علوم روز برخوردار باشد تا بتواند مطالب بیان شده در کتاب را به خوبی به دانش آموز تفهیم کند. لذا هر شخصی با هر سطح دانشی صلاح نیست که به عنوان مربی انتخاب شود.
مربی حتماً باید قبل از تدریس یک درس، آن درس را از روی کتاب مربی مطالعه کند و مطالب را ابتداءً برای خود تفهیم کند تا بتواند به خوبی آن را تدریس کند.
مربی این مورد را خوب به یاد داشته باشد که ما درصدد القای متعصبانه ی عقاید خود به دانش آموز نیستیم بلکه می خواهیم دانش آموز با تفکر خود به این نتیجه برسد که مثلاً خدایی در عالم وجود دارد، نه اینکه ما به هر نحوی که شده اثبات کنیم که خدایی وجود دارد. برای مثال رویه ای را در کلاس پیش بگیرید که اصلاً شما اعتقاد به خدا ندارید و قصد دارید در این کلاس به همراه بچه ها این کتاب خداشناسی را بخوانید و ببینید که آیا این کتاب، خدا را برای شما اثبات می کند یا نه؟ مطالب را خودتان تحلیل کنید و روش تحلیل و برداشت را به دانش آموز یاد دهید. اصلاً نتیجه ی حاصل از مطالب را به دانش آموزان تحمیل نکنید بلکه مثلاً بگویید من از این مطالب این نتیجه را واقعاً می گیرم که خدایی هست و به دانش آموزان بگویید که آیا شما هم این نتیجه را می گیرید؟ اگر نمی گیرید چرا؟ و سپس پاسخی منطقی به او بدهید. از مربیان عزیز خواهشمندیم این مورد را حتماً رعایت کنند.
مربی به هیچ وجه نباید مطالب را با یکدیگر مخلوط کند و همواره مواظب باشد که مثلاً در کلاس خداشناسی، پیش فرض این است که ما خدا را قبول نداریم و می خواهیم او را به واسطه ی این کتاب اثبات کنیم لذا در این کلاس نباید مسائل روزه یا نماز (به طور جدی) مطرح شود چراکه این موارد در بحث احکام مطرح می شود و نه در بحث خداشناسی ( این مورد بسیار مهم است).
مربی باید هر مطلب را به خوبی برای دانش آموز تفهیم کند یعنی سعی کند پس از مطالعه ی مثلاً یک صفحه، در یک جمله ی منطقی آن صفحه را برای دانش آموز خلاصه کند و مطلب را به ذهن دانش آموز بسپارد. در کتاب مربی سعی شده است خلاصه ی هر صفحه در جمله ای بیان شود.
مربی باید دانش آموزان را به چالش ذهنی بکشد و با مطرح کردن سوالات و شبهات کنترل شده و یا بیان جملاتی از قبیل اینکه "اگر می توانید کلام مرا رد کنید" و ... دانش آموز را درگیر بحث کند سپس با پاسخ های منطقی خود ، سوال و شبهه را از ذهن دانش آموز مرتفع کند؛ یعنی بیان سوال با معلم، چالش ذهنی با دانش آموز و پاسخ منطقی با معلم یا سایر دانش آموزان.
مربی باید دقت کند که ساده ترین و یا بی ربط ترین سوالات دانش آموزان را با بی اعتنایی رد نکند بلکه حتی سوالات ساده ی دانش آموزان را مهم تلقی کند و به آنها اهمیت بدهد تا روحیه ی پرسشگری دانش آموز از بین نرود.
مربی می تواند در پاسخ دادن به سوالات از خود دانش آموزان نیز کمک بگیرد و بحث ها را دو طرفه کند. لحن بیان مربی در ایجاد ارتباط با دانش آموز بسیار مهم است. کلام نباید زیاد رسمی و زیاد غیر رسمی باشد. بلکه باید به نحوی تکلم صورت گیرد که پل ارتباطی صمیمانه ای با دانش آموز برقرار شود و دانش آموز برای شرکت در بحث احساس راحتی کند. این مورد در برگزاری موفقیت آمیز کلاسها بسیار مهم می باشد.
ادامه ....
مربی باید چنان در اجرای این دوره ها جدی و مصمم باشد که دانش آموز، کلاس را شوخی تلقی نکند و در نتیجه نظم کلاس را بی مورد بر هم نزند. در مواقعی که برخی دانش آموزان مخل نظم کلاس می شوند مربی باید با سعه ی صدر مراتب نهی از منکر را اجرا کند. یعنی با بیان جملاتی از قبیل اینکه "ما اینجاییم تا به نتیجه ای برسیم و هر کس نمی خواهد در کلاس باشد می تواند کلاس را ترک کند" به دانش آموز تذکر دهد، باز هم در صورت عدم رعایت تذکر دهد، در دفعات بعدی با ابزاری مثل منفی دادن دانش آموز را از کار خود بازدارد و در صورت عدم رعایت با قاطعیت دانش آموز را از کلاس اخراج کند. ( البته دقت شود که قاطعیت به معنای دفع دانش آموز نیست) مربی باید بعد از کلاس نیز از دانش آموز دل جویی کند و با منطق او را متوجه اشتباه خود کند. برای ارشاد نوجوانان راهی که بسیار موثر است این می باشد که ابتدا خوبی های او را برایش نقل کنیم و از او تعریف کنیم سپس بگوییم البته این اشکال را اگر از خودت دور کنی دیگر مشکلی نخواهی داشت.
در صورتی که مربی واقعاً احساس کند که حوصله ی کلاس قبل از اتمام وقت کلاس، پایان یافته است و ادامه ی درس فایده ی چندانی ندارد می تواند کلاس را تعطیل کرده و یا با بحث های جذاب و غیر درسی از قبیل (لطیفه، انجام تردستی و سایر کارها) بقیه ی کلاس را به اتمام رساند.
بیان مطالب علمی روزِ متناسب با بحث، در لابلای بحث ها برای دانش آموزان جذابیت دارد و آنها را جذب کلاس می کند.لذا این مورد می تواند برای مربی ابزاری مناسب تلقی شود.
برگزاری اردوهای درون شهری و همراهی مربی با دانش آموزان می تواند در ایجاد صمیمت و حرف شنوی دانش آموز از مربی کمک به سزایی کند.
پایان دوره
در پایانِ دوره مربی باید لیست کاملی از کلیه ی فعالیت های دانش آموز در اختیار داشته باشد تا بتواند با نمره دهی دقیق، هر دانش آموز را به اندازه ی تلاشش مورد تشویق قرار دهد. لذا لازم است مربی در طول دوره به دقت به ثبت فعالیت دانش آموزان بپردازد. ثبت دقیق اطلاعات و تشویق بر مبنای آنها عاملی است که دانش آموز را تشویق می کند در دوره های بعدی با جدیت بیشتری کلاس را دنبال کند. مواردی که مربی باید ثبت کند به شرح زیر است که نحوه ی محاسبه ی نمره ی آنها نیز در زیر مشخص شده است.
هر مثبت 5/0 نمره اضافه شود.
هر تحقیق 5/0 نمره اضافه شود.
هر غیبت 5/0 نمره کم شود.
هر منفی 5/0 نمره کم شود.
پس از اعمال مراحل بالا نمره ی نهایی را به صورت زیر محاسبه می کنید:
نمره ی نهایی = نمره ی انضباط + نمره ی فعالیت کلاسی + نمره ی امتحان ÷ 3 سپس نمرات منفی، مثبت، غیبت و تحقیق را از نمره ی حاصله کم یا زیاد می کنیم و اینجاست که ممکن است یک مثبت یک دانش آموز را در رتبه ی اول قرار دهد . ممکن است کسی نمره اش با احتساب مثبت هایش از 20 نیز بیشتر شود که در این صورت مثلاً نمایش نمره به صورت زیر می شود:
بیست به همراه 6 امتیاز مثبت با توجه به نمره ی نهایی رتبه ی دانش آموزان مشخص خواهد شد.
در پایان نیز اعطای گواهینامه ی پایان دوره موجب جلب اعتماد والدین می شود و تقدیری ارزشمند برای دانش آموزان می باشد.
با توجه به رتبه ی دانش آموزان، در حد توانِ مرکزِ خود، از دانش آموزان با جوایزی قدردانی کنید تا مشوقی برای شرکت در دوره های بعدی باشد.
سعی کنید قدردانی خود را در محیط مسجد و در حضور مردم و روحانی محترم مسجد انجام دهید تا هم خاطره ی این قدردانی در ذهن دانش آموز بماند و هم مردم با فعالیت های موثر و مهم شما آشنا شوند و در نتیجه از پشتیبانی مادی آنها برخوردار شوید و هم مرکز شما در دید اذهان جایگاهی پیدا کند.
در همان جلسه، برگزاریِ دوره های بعدی خود را اعلام کنید و در مورد منافع آن برای والدین صحبت کنید.
در صورتی که از برنامه ی ارائه شده و کتاب تهیه شده احساس رضایت می کنید دوره های بعدی این کتاب ها را تهیه کرده و روند ارائه شده را در مورد آنها نیز بکار گیرید.
سخن آخر
امروزه نیاز داریم که دین و اعتقادات مذهبی را از سنین پایین پایه گذاری کنیم چراکه تفکر افراد در این سنین می تواند شکل اصلی خود را گرفته و تا پایان عمر با او همراه باشد. هدف اصلی ما باید این باشد که روش اندیشیدن را به نوجوانان یاد بدهیم تا در عرصه های مختلف، حق را از باطل تشخیص داده و به گمراهی کشیده نشوند. مراکز فرهنگی در این میان وظیفه ی خطیری را برعهده دارند و در قبال وقتی که از دانش آموزان می گیرند مسئول می باشند. با امید اینکه این تلاش مورد رضای پروردگار عالم قرار بگیرد. نکته: مطالب ارائه شده در کتاب معلم تنها کلیدی می تواند باشد برای ارائه ی بهتر کلاس ، ولی الزاماً این نیست که مربی به آن تکیه کند بلکه اگر مربی اطلاعات خود را متناسب تر با مطالب می داند و به اهداف کلی تبیین شده برای این کتاب ها لطمه ای نمی زند هیچ اشکالی ندارد که خود به تدریس کتاب بپردازد.

نحوه سفارش محصول

جهت تهیه این محصول برای مجموعه خود از طریق راههای ارتباطی با بنده تماس داشته باشید تا خدمت گذاری نمایم....